Когато испанците пристигат в Мексико през 16-и век, според легендата, ацтеките ги вземат за богове. Това, в комбинация със стоманата, оръжията и конете на испанците е причината за невероятното им завоевание. Само че в началото никой, дори испанците, не говори за подобно нещо. Историята вероятно е измислица на ацтеките, с която да оправдаят падението си с религиозни символи, а не с военни провали.
Как бихте обяснили завладяването на внушителна цивилизация като тази на ацтеките от едва стотина конкистадора? Историята за това как са помислили испанците за богове звучи доста по-добре от алтернативата. Което е, че испанското завладяване на империята става възможно до голяма степен благодарение на потисничеството на народа им.
Империята на ацтеките, с която Ернан Кортес се сблъсква през 1519г всъщност е конфедерация от няколко коренно различни американски народа, обединени от така наречените владетели мехика. Мехика не са най-благосклонните или заинтересовани владетели; освен да изискват 30% от всички стоки и реколти от народа си, те до голяма степен оставят владенията си да се самоуправляват.
Когато пристигат испанците, за ацтеките им изглеждат като примамлива алтернатива. Чужденците не може да са по-лоши от техните мехика, нали? Както Кортес демонстрира, неговите конкистадори се оказват достойни съперници на страховитите воини мехика. Когато достигат до вътрешността на столицата Теночтитлан, испанците сформират съюз с местните. Десетки хиляди ацтеки се присъединяват към испанците и в битки често са в предните редици.
Откъде тогава идва историята за испанците богове? Не и от самите конкистадори. В записките на Кортес не се споменава нищо подобно. Единственото, което се доближава до този мит е описанието на това как местните се впечатляват от оръжията на испанците. В записките се говори и за това как един от местните погрешка смята един конник за кентавър, преди да осъзнае, че вижда „мъж и звяр“.
Изглежда митът за боговете се заражда сред самите ацтеки десетилетие след падението им, след като се опитват да намерят обяснение за провала. Флорентинският кодекс, написан през 1550-те, е разказ от гледна точка на ацтеките за войната с испанците и най-ранният пример за обожествяване на испанците. Източниците, използвани за написването на кодекса, вероятно са застаряващи бивши воини, които са воювали с испанците. Разбира се именно воините са отговорни за издигането на империята, а по-късно и за превземането й, след като не успяват да победят испанците. Ако всичко сочи, че испанците са завърнали се богове, тогава водачите мехика получават оправдание за грешките си. Така сгрешена самоличност и религията са това, което пречи на ацтеките да победят. Разбира се причината няма да е в пренебрегването на външната заплаха, потисничеството на собствения им народ или испанските оръжия…
Испанците изиграват своята роля в мита по-късно. Колкото и да им се иска да се хвалят с военната си мощ, те все пак използват мита за боговете, за да оправдаят нападението над чужд народ. Именно това им дава още повече идеи как да представят анексирането на тези нови територии като нещо нормално. Непровокираната инвазия на конкистадорите получава мълчаливото съгласие на поробените. Все пак те са „приветствали“ Кортес като един от своите богове.